زبانهای اسکریپتینگ، همچون Python طراحی شدهاند تا با آنها برنامه نویسی آسانتر باشد و همچنین تست و اجرای برنامهها نیز سادهتر صورت بپذیرد؛ اما این زبانها ایدهآل نیستند و نمیتوان از آنها در اپلیکیشنهای بزرگ یا مثلاً بازی که از تمام قدرت تلفنهوشمند شما استفاده میکند، بهرهمند شد. در طرف دیگر زبانهای برنامهنویسی سنتی همچون C Objective دست شما را برای استفاده از تمامی توان دستگاه بازتر میگذارند و شما بهتر میتوانید اپلیکیشنهای خود را مدیریت نمایید؛ ولی مشکلات آنها به مواردی همچون یادگیری سخت و مراحل طاقتفرسای کامپایل و تست اپلیکیشن باز میگردد.
اما در این بین، SWIFT قول میدهد که تمام خوبیهای لازم را داشته باشد و در آن خبری از نقطه بد نباشد! این وعده اپل به برنامهنویسهاست وشواهد اثبات آن را میتوان در نتایج بنچمارکهایی که نشان از سرعت بیشتر این زبان برنامهنویسی نسبت به C Objective و Phyton داشت، جستجو کرد.
ولی وجه تمایز اصلی SWIFT در قابلیتی با نام playgrounds نهفته است. قابلتی که برنامه نویسها در محیط کاربری Xcode اجازه میدهد تا تیجه و حاصل کدهایشان را به صورت ریلتایم یا همزمان مشاهده کنند، درست مانند یک زبان برنامه نویسی اسکریپت!
برای مثال، اگر بخواهید یک بازی بنویسید که در آن یک بالون در یک آسمان آبی به پرواز در بیاید. برای این کار در زبان برنامه نویسی SWIFT تنها باید یک تابع ریاضی ساده بنویسید که در آن پترن مورد نظرتان جهت حرکت بالون مشخص شده باشد. همچنین میتوانید نتیجه کارهایتان را همان لحظه و بدون نیاز به کامپایلکردن کدها، به صورت زنده مشاهده کنید و اگر جایی نیاز به نغییر یا اصلاح داشت، همان لحظه دست به تغییرات مورد نظرتان بزنید.
این در حالی است که در زبانهای سنتی، ناچارید تا ابتدا کدها را بنویسید،سپس به کامپایلر جهت ترجمه کدها به زبان ماشین مراجعه کنید و بعد از آن عملکرد اپلیکیشن را مشاهده کنید. فرآیندی که بسته به نوع اپلیکیشن میتواند وقت زیادی را از شما برای هر بار تست بگیرد.
سرعتبخشیدن به فرآیند برنامهنویسی:
این موضوع مزیتهای بسیاری را برای برنامهنویسی با سوئیفت به ارمغان میآورد. از جمله این مزیتها میتوان به امکان تست و اجرای اپلیکیشنها به صورت فوری توسط برنامهنویس اشاره نمود که در نتیجه آن، ساخت و تست اپلیکیشنهای یپیچیده دیگر طاقتفرسا نخواهد بود و سریعتر و راحتتر صورت میپذیرد.
به علاوه، سوئیفت زبان برنامهنویسی سادهای است! درست مثل زبان برنامهنویسی Python، شما برای اجرای بسیاری از فرامین نیازی نیست که دهها خط کد بنویسید. بدینترتیب تولید اپلیکیشنها باز هم سرعت بیشتری به خود میگیرند.
در نهایت، اگر سوئیفت همانطور که اپل میگوید سریع و آسان باشد، امکان افزایش جلوههای گرافیکی بیشتر و بهتر به بازیهای موبایل نیز افزایش پیدا میکند. همچنین این عوامل سبب میشود تا امکان تعامل و پاسخگویی بشتر برنامهها نیز بدون نیاز به ارتقای سختافزارهای قدیمی، افزایش پیدا کند.
جنبههای منفی:
اما تمامی صحبتهای بالا تنها یک روی مثبت قضیه محسوب میشوند. روی منفی این موضوع را میتوان در نیاز به یادگیری یک زبان کاملاً جدید برای برنامهنویسها دانست. هر چند توسعهدهندگان، بدون شک علاقمند به یادگیری و نمایش تبحر خود در زبانهای جدید دارند؛ اما آن موقع تنها یک زبان برنامهنویسی برای آیفون وجود خواهد داشت که برنامهنویسی که در این حوزه قصد فعالیت داشته باشد ناچار است تا آن را فرا بگیرد. البته شما هنوز هم میتوانید با زبان C Objective برنامههای خود را بسازید؛ ولی در آیندهای نزدیک احتمال اینکه دیگر کسی حتی به برنامههای شما نگاهی نیندازد، کم نیست.
نگرانی دیگری که ناشی از آسانسازی توسعه اپلیکیشنها توسط این زبان برنامهنویسی وجود دارد، از آنجا ناشی میشود که سادهشدن ساخت اپلیکیشنها با کمک این زبان برنامهنویسی، سبب میشود تا توسعهدهندگانی که دانش کافی ندارند، پا به عرصه بگذارند و با توسعهی اپلیکیشنهای نه چندان کامل، این حوزه را تحتتأثیر منفی قرار دهند.
نتیجهگیری:
اپلیکیشنها، یکی از بنیادیترین بخشهای تلفنهوشمند و تبلتها را شامل میشوند. در واقع تلفنهای هوشمند بدون وجود اپلیکیشنهایشان هیچگاه محبوبیت فعلی که از آن بهره میبرند را به دست نمیآوردند. حال، اگر سوئیفت، همان چیزهایی را داشته باشد که اپل میگوید، پس اپلیکیشنهای بیشتر، بهتر و با سرعت بالاتر در راه هستند.