طبق آخرین بررسی های صورت گرفته بیش از 600 نوع از دستگاه های اندرویدی وجود دارد که روز به روز نیز بر این تعداد افزوده می شود. پس یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام طراحی نرم افزارهای اندرویدی به آن توجه داشته باشید این تنوع است.
به گزارش صبحانه، همان طور که اشاره کردیم، دستگاه های مجهز به اندروید در طیف وسیعی تولید می شود. دستگاه های گران قیمت و ارزان قیمت بسیاری وجود دارد که از این سیستم عامل بهره می برد. این تنوع قیمت شامل تفاوت هایی است که میان دستگاه های مختلف وجود دارد، که در این باره می توان به اندازه، شکل و سخت افزارهای به کار رفته در آنها اشاره کرد.
طبق آخرین بررسی های صورت گرفته بیش از 600 نوع از دستگاه های اندرویدی وجود دارد که روز به روز نیز بر این تعداد افزوده می شود. پس یکی از مهم ترین نکاتی که باید هنگام طراحی نرم افزارهای اندرویدی به آن توجه داشته باشید این تنوع است؛ زیرا شما به یک بازار هدف 200 میلیونی فکر می کنید و باید نرم افزار خود را طوری طراحی کنید تا هر کاربری که از این سیستم عامل استفاده می کند، بدون توجه به اندازه دستگاه و مشخصات سخت افزار آن، بتواند نرم افزار شما را نیز مورد استفاده قرار دهد.
در نرم افزاری که برای آی.او.اس طراحی می شود ممکن است هر موضوع در جای مشخصی از صفحه روی پیکسلی از پیش تعریف شده قرار گیرد؛ اما برای طراحی یک برنامه اندرویدی باید اجزای مختلف را کاملا جدا از هم طراحی کرده و با برقراری ارتباطات هوشمندانه، آنها را کنار یکدیگر مورد استفاده قرار دهید. این روش طراحی (Responsive Android Design) بسیار شبیه طراحی صفحات وب امروزی است. (Responsive Web design)
طراحی واکنش گرا
توسعه دهندگان برنامه های اندرویدی باید بیش از دیگر برنامه نویسان به طراحی واکنش گرا اهمیت دهند. در این روش طراحی، یک برنامه از لایه های متعدد (قالب) برخوردار است که هر لایه باتوجه به شرایط از پیش تعریف شده ای توسط سیستم عامل انتخاب و هنگام اجرای برنامه روی دستگاه های مختلف، به نمایش درمی آید.
در این شرایط چنانچه کاربر از دستگاهی مجهز به صفحه نمایش ده اینچی استفاده کند، به بهترین نحو محتوای برنامه را مشاهده می کند و در صورتی که صفحه نمایش دستگاه دیگری 2/3 اینچ باشد نیز برنامه و محتوای موجود در آن براحتی برای کاربر قابل مشاهده و استفاده خواهد بود.
یکی از ساده ترین و سریع ترین روش های لایه بندی نرم افزارها، دسته بندی لایه ها باتوجه به اندازه صفحه نمایش دستگاه های اندرویدی است. در حالت پیش فرض بسیاری از کاربران سه گروه شامل تلفن های هوشمند (اندازه کمتر از 600dp)، تبلت های 7 اینچی (600dp و بیشتر)، و تبلت های ده اینچی (720dp و بیشتر) را مقیاس تقسیم بندی لایه های خود قرار می دهند که در عمل چیزی بسیار شبیه قالب های CSS در طراحی صفحات وب است.
اصول طراحی اندرویدی
یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی برنامه های اندرویدی به آن توجه داشته باشید طراحی به سبک و شیوه اندروید است. به عبارت دیگر، شما نباید یک برنامه اندرویدی را همانند برنامه های ویندوزی طراحی کنید یا با الهام گرفتن از محیط مترو در ویندوز 1/8، برنامه خود را همچون کاشی های زنده در این سیستم عامل طراحی کنید؛ زیرا نرم افزاری که به سبک مترو طراحی شود بهتر است در سیستم عامل ویندوزفون مورد استفاده قرار گیرد.
یکی از قوانینی که در برنامه های اندرویدی رعایت می شود، قرارگیری تب های برنامه در بالای محیط کاربری است. علاوه بر این، چنانچه یک نرم افزار در صفحه نمایش بزرگی نمایش داده شود، دسترسی کاربر به بخش بالای نرم افزار ممکن است دشوار باشد. برای جلوگیری از بروز این مشکل نیز می توانید قابلیت حرکت میان تب ها را با جارو کردن صفحه به سمت چپ و راست، در اختیار کاربر قرار دهید.
دوستی با دیگر برنامه ها
از دیگر نکات طراحی یک برنامه اندرویدی، داشتن رابطه مناسب با سایر برنامه هاست. به عنوان مثال چنانچه قصد دارید قابلیت اشتراک گذاری در توییتر ، فیسبوک یا سرویس های دیگر را در برنامه خود قرار دهید، نیازی نیست تمام جزئیات را در برنامه مشخص کنید. تنها کاری که باید انجام دهید پیش بینی گزینه هایی برای اشتراک گذاری در برنامه است تا هنگامی که برنامه درخواست اشتراک گذاری را به سیستم عامل منتقل می کند، فهرست برنامه هایی که از این قابلیت پشتیبانی می کند، در اختیار کاربر قرار گرفته و ادامه مراحل کار به برنامه موردنظر محول شود.
به عنوان مثال چنانچه کاربر گزینه اشتراک گذاری را انتخاب کرد، فهرستی از برنامه ها نمایش داده شود و در صورتی که کاربر فیسبوک را انتخاب کرد، نرم افزار فیسبوک از روی سیستم عامل فراخوان شده و اطلاعات موردنظر از برنامه شما به طور خودکار در کادرهای مربوط به این برنامه تکمیل شود. مراحل دیگر اشتراک گذاری را نیز خود نرم افزار فیسبوک انجام می دهد..